چگونه يک برنامه اجرايي بازاريابي ديجيتال پياده سازي کنيم؟

چگونه يک برنامه اجرايي بازاريابي ديجيتال پياده سازي کنيم؟

گردآورنده: دکتر حسين اميني راد

به گفته بسياري از صاحب نظران، کسب و کارهاي کوچک و متوسط زيادي هستند که با وجود اينکه بازاريابي ديجيتال را عملياتي مي کنند اما يک برنامه استراتژيک مدون ندارند و شايد يکي از دلايل آن باشد که بازاريابي ديجيتال يک فرايند پيچيده بوده و بايستي درک بالايي از آن داشت. لذا براي تاثيرگذاري بيشتر برنامه تان بهتر است از يک مدل تبعيت کنيد. مثلا ابتدا فرآيندي براي ايجاد و گسترش طرح تان تعريف نموده و اهداف اسمارت شده خود را تعيين نماييد. فرصت هايتان را شناسايي نماييد. وضعيت فعلي ديجيتال مارکتينگ خود را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد. مهرات ديجيتالي پرسنل را ارزيابي نماييد. وضعيت خود را در مقابل رقبا مورد ارزيابي قرار دهيد. نشان دهید ابتکارات دیجیتال‌تان چقدر هم‌راستا با کسب و کارتان است. براي اجراي بازاريابي محتوا استراتژي داشته باشيد. يادتان باشدوب سایت هسته تمام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شماست. ضمنا برقراری ارتباط صحیح با مخاطبین فرصتی برای تبدیل آنها به مشتریان شماست. فرايند بازديدکننده به سرنخ و سرنخ به فروش را رعايت نماييد. در نهايت بايستي بدانيد که چه معیارهایی را می‌توانید تحت نظر و بررسی قرار دهید. معیارهايي که توسط شما تحت نظر و بررسی قرار می‌گیرند به نوع کمپین بازاریابی شما و کانال‌های ارتباطی انتخاب‌شده بستگی خواهند داشت. این نکته را هم باید عنوان کرد که توجه به معیارهایی چون ترافیک تولید شده، یا تعداد کلیک‌ها کافی نیست، چراکه این گونه معیارها مشخص‌کننده تغییرات درآمد حاصل‌شده نیستند و نمی‌توان با آن‌ها میزان کارایی کمپین را مورد سنجش قرار داد. برخي از اين معيارها عبارتند از:

معیارهای ایمیل

  • تعداد کلیک
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل

معیارهای شبکه‌های اجتماعی (کمپین شبکه‌های اجتماعی که برای آن‌ها هزینه شده است.)

  • تعداد کلیک
  • نرخ تبدیل
  • هزینه به‌ازای هر کلیک
  • هزینه به‌ازای تبدیل

معیارهای شبکه‌های اجتماعی (شبکه‌های اجتماعی معمولی و بدون هزینه)

  • درگیری (Engagement) منفعل (لایک‌ها و به اشتراک‌گذاري)
  • درگیری فعال (گذاشتن کامنت)
  • دنبال‌کننده‌ها
  • تعداد کلیک

معیارهای تبلیغات و رسانه‌ای که برای آن هزینه پرداخت شده باشد.

  • نرخ هزینه به‌ازای هر هزار نمایش (CPM)
  • تعداد کلیک (CPC)
  • نرخ تبدیل (Conversion Rate)
  • هزینه به‌ازای تبدیل (CPC)

معیارهای ارسال مستقیم ایمیل

  • نرخ پاسخ‌دهی
  • نرخ تبدیل
  • میانگین درآمد به‌ازای تبدیل

معیارهای محتوا و سئو (SEO)

  • تعداد کلیک
  • نرخ پرش
  • زمان سپری شده بر روی پیج
  • نرخ تبدیل

شاید تعداد زیاد این معیارها در نگاه اول کمی سبب گمراهی شما شود، اما با در نظر داشتن آن‌ها به مرور قادر خواهید بود به شکلی دقیق‌تر کمپین خود را ارزیابی کنید و درک بهتری از چگونگی امکان پیشرفت فعالیت‌ها به دست آورید.

www.radbusiness.ir

 

  

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.